Transportlöpning så fungerar det, de bästa tipsen

När transporten är målet.

Under vintern har jag transportlöpt till jobbet en eller ett par dagar i veckan och har insett tjusningen att förena nytta med nöje. Förutom att detta är ett högst miljövänligt sätt att transportera sig så är det också helt magiskt att komma ut i krispig morgonluft och uppleva hur morgonen gryr när mörkret ger vika för ljuset.

 

 

På mornarna har jag oftast varit styrd av att passa en tid (eftersom jag börjar arbeta kl 8). Därför har jag för det mesta sprungit närmsta vägen till jobbet som ligger ca 6km från tågstationen.

Hemvägen däremot då kan jag ta ut svängarna för det kommer ett nytt tåg varje timma vilket ger mig anledning att lägga ytterligare en mil till rundan i de fall jag halvt avsiktligt råkat missa ett tåg. 😉

 

Ett försprång pådagen

Att komma till jobbet nyduschad och nytränad är fantastiskt, man känner sig så mycket piggare än sina kollegor och man håller sig alert hela dagen.

Det är lika fantastiskt att komma hem efter jobbet, ta kväll tillfredsställd över att träningen är avklarad. Eller så har man tid att ge sig ut på ännu ett träningspass, kanske på skidor eller cykel för att variera träningen.

 

 

Vad krävs då för att börja transportlöpa?

Egentligen inte så mycket, men en bra ryggsäck bör du ha för nästan alltid är det något som skall packas med och det är stor skillnad på en bra och en mindre bra ryggsäck.

Vad som ska packas med beror ju på vart man springer, om det är arbetet, skolan, träningen eller kanske ett arbetsmöte.

Jag brukar försöka planera min transportlöpning så att jag har lämnat ombyte på jobbet dagen innan och likaså handduk. På så vis blir väskan betydligt lättare.

Det jag alltid packar med mig när jag transportlöper är underkläder samt min necessär eftersom jag duschar på jobbet, nu när det varit kallt en längre tid har jag oftast också packat med en tjocktröja. Ibland har jag med mig extra skor och ibland har jag brustit i min planering och tvingas springa med både kläder, handduk och skor osv. då blir det tungt, men det går.

 

Tips på bra ryggsäck för transportlöpning

The Dedication Series från Wilja labs är som gjuten för just transportlöpning.

 

Köp den här!

The Dedication Series rymmer 18 liter och har smarta fack för att fördela packningen på ett bra sätt, facken hjälper till att hålla packningen på plats så den inte skumpar runt.

I en väska på 18 liter får man plats med ombyteskläder, handduk och necessär. Jag vill packa så lite som möjligt på utsidan av väskan. Om skorna inte får plats inuti, då blir det dom som jag fäster på utsidan av ryggsäcken. Se bara till att all packning sitter tajt, ingenting skall hänga och slänga när du springer.

The Dedication Series har även smarta fack för nycklar och plånbok samt tåg kort osv. det finns även två fack för vätska om så behövs.

Första gången jag såg denna väska trodde jag den skulle bete sig som en "vanlig" ryggsäck, designen kanske låter lura dig, men detta är verkligen inte någon vanlig ryggsäck.

Efter att ha justerat axelremmarna efter min kroppsbyggnad sitter The Dedication Series som klistrad mot ryggen, även med packning. Dessutom har den ett skikt som förhindrar att innehållet i väskan blir lika blöt och svettig som ens tröja eller jacka blir på ryggen, speciellt då man har ryggsäck på sig.

Väskan rymmer mer än man först tror. Jag har testat den med laptop, arbetsbyxor, T-shirt och en tjocktröja samt underkläder, handduk och necessär det var inget problem att få ned detta i väskan.

 

 

Känslan att springa med denna väskan är ungefär som att springa med en väst, den sitter slimmad och den studsar inte upp och ned som andra väskor jag provat har gjort.

I förhållande till bra väskor och västar jag provat håller The Dedication Series hög klass. För övrigt har ryggsäcken reflexdetaljer fram och bak för ökad säkerhet i trafiken.

 

Vill du så kan du komplettera The Dedication Series med en 2l vätskeblåsa

The Dedication Series finns att köpa på Runon.se

 

Köp den här!

 

Att tänka på vid transportlöpning.

Att springa med ryggsäck ger bra träning men är påfrestande för ryggen, packa därför inte för tungt i början. Sänk dina krav, bli inte besviken om du inte ”persar” på milen med 3kg packning på ryggen. Det går lite långsammare att springa med packning men utnyttja istället tillfället att fila på tekniken.

Försök springa avslappnat och tänk på att landa med foten under kroppen. Du kommer att känna dig fjäderlätt och jättesnabb när du sedan springer utan väska. 😉

 

 

Fler tips.

När du ändå är ute springer från A till B, varför inte utforska nya vägar, om det så bara är parallellgatan till den vanliga rutten så ger det lite krydda till passet.

Du kan också varva med fartlek, exempelvis öka farten gradvis till nästa backkrön. Eller maxa kadensen mellan två lyktstolpar, små övningar som ger bra träningseffekt och fördriver tiden.

 

Väl framme...

Det kan var bra när du kommer till arbetet att ha förberett något att äta så du inte går helt tom på energi. Jag brukar springa på tom mage och då är det extra viktigt att fylla på när man kommer fram.

 

 

Med dessa ord vill jag utmana dig att under kommande vecka springa åtminstone en gång till eller från jobbet, eller bägge vägarna.

 

Lycka till!

//Tomas på Runon

 
Skriv en kommentar
vi utrustar löpare